In noapte (Haruki Murakami)

haruki murakamiMai multi ati cerut o recenzie pentru 1Q84, o sa ajung si acolo, promit.

Insa, pentru moment o sa va vorbesc despre „In noapte„. Este prima carte a lui Murakami pe care o citesc si am senzatia ca nu am inceput cum trebuie, asta, pe de o parte pentru ca nu m-a izbit vreo pasiune nebuna pentru carte sau autor, asa cum ma asteptam si, pe de alta parte, pentru ca, din cele cateva opinii pe care le-am auzit/citit, nu este tocmai printre cele mai bune opere ale sale.

Dar asa s-a intamplat si daca asta am citit, despre ea numai pot sa va povestesc.

O sa incep cu un lucru minunat si anume ca romanul mi s-a parut incredibil de usor de citit. Sau poate nu e un lucru atat de bun, dar eu asa o sa-l consider. Asta si datorita modului in care a fost tiparit, cu caractere mari, cu spatii intre capitole. Dar si datorita felului in care Murakami isi pune povestea in cuvinte. Totul este fluid, te face sa citesti pagina cu pagina si sa nu te opresti pana la final.

Romanul are doua planuri, unul realist, altul fantastic, care se impletest, nu extraordinar de reusit dupa parerea mea, dar, se impletesc in incercarea de a crea un intreg. In planul realist se afla Mari si in cel fantastic se afla (sau este captiva?) Eri, sora sa, doua surori ale caror nume se diferentiaza numai printr-o silaba, dar ale caror vieti de mult nu mai au nimic in comun.

in noapte haruki murakamiTotul se desfasoara intr-o singura noate, a carei evolutie o vedem ora cu ora, la inceputul fiecarui capitol fiind notat momentul exact la care se desfasoara actiunea, astfel incat simtim parca cum ne cufundam din ce in ce mai mult in intunericul ei. Povestea este interesanta, dar, din pacate, imi da impresia ca nu este scrisa de placere ci pentru un deadline ce trebuia neaparat onorat. Personajele, si ele, mi-au parut intrigante dar mi-au oferit prea putin, as fi vrut ca Murakami sa fi sapat ceva mai mult in interiorul lor.

Ca si in celelalte romane ale sale (din cate am citit), regasim si aici cateva dintre obsesiile autorului…singuratatea, nesiguranta, incercarea de a gasi raspunsuri si de a te gasi pe tine…”In noapte” este intesata de sentimente puternice si sunt recunoscatoare autorului ca sensibilitatea cu care scrie ramane sensibilitate si nu da nicicand in penibil. Sentimentele sunt de multe ori insotite de melodii, care se aud din diverse restaurante si intregesc atmosfera. Eu, in schimb, am fost destul de frustrata cand gaseam mentionata o piesa pe care nu o stiam, pentru ca simteam ca pierd ceva din roman, ca nu pot sa inteleg deplin ceea ce autorul incearca sa imi transmita.

Revenind…desi atatea trairi puternice sunt dezvaluite pe parcursul romanului, acesta imi da impresia ca e prea diluat, nu creaza suspans, tensiuni, nici interioare nici in ceea ce priveste actiunea…

Potentialul autorului se dezvaluie insa si in aceasta carte, chiar daca timid, atat prin incercarea de a uni doua lumi, realul si fantasticul, prin fundalul muzical ce da o nota aparte evenimentelor si prin descrierile detaliate, atat ale persoanelor cat si ale locurilor martore la evenimente, descrieri originale si uneori bizare, ce individualizeaza autorul:

„La trombon canta Curtis Fuller. Cand l-am ascultat prima data am simtit cum mi se desprind solzii de pe ochi.”

„Are pleoapele stranse, ca doi muguri tari in miez de noapte. Doarme adanc.”

Pe restul va las sa le descoperiti singuri…