De-as avea un sot cat o musca (Hatice Meryem)

de-as_avea_un_sot_cat_o_muscaStiu ca am spus ca vom vorbi mai mult despre scriitori romani, dar tocmai am terminat aceasta carte si trebuie sa va vorbesc putin despre ea🙂

De obicei cand citesti o carte e ca si cand traiesti inca o viata. In De-as avea un sot cat o musca… traiesti inca 31. Un exercitiu de imaginatie complex, in care tabuurile lipsesc cu desavarsire, in care sinceritatea si imaginatia se imbina, asta am gasit in scurtele povestiri ale lui Hatice. Aceasta ne povesteste pe rand despre viata ei ca sotie de pitic, de hoinar, de betiv, intr-un mod atat de realist, impletind binele si raul, realul banal si realul surprinzator, bucuria si tristetea ce, cu siguranta, se gasesc in viata oricui, ceea ce se schimba fiind numai proportia.

Nu stiu foarte multe despre Hatice, dar dupa ce am citit aceasta carte as zice ca a avut cel putin 10 soti foarte diferiti, si a trait pentru putin timp, alaturi de ei, episoade din vieti diferite. Par sa nu fie genul de „insight-uri” sau sinceritati pe care sa le culegi din povesti sau din observatii. O apreciez, deci, cu atat mai mult pentru aceasta🙂

„Daca as fi sotia unui macelar…as invidia pulpele din congelator, iar in serile in care trupul sotului meu macelar, cu miros de sange, carne si maduva, s-ar rezema de trupul meu delicat, m-as intreba, fara sa vreau, daca in momentul ala viseaza la vreo vaca, si as visa si eu, obosita de treburile casnice, ca-l omor cu un cutit.”

„De-as fi sotia unui pitic… cu siguranta m-as indragosti de el. As crede, fara motiv, in senzatia ca toata lumea e impotriva relatiei noastre, relatie greu de inteles de catre cei care privesc de afara; mi-as inalta sufletul cu aceasta senzatie puternica, prin care lipsurile sunt prelungite si ajung invizibile.

Serile, cand as fi singura cu sotul meu pitic, ne-am lipi, ca unsi cu clei, unul de altul, ramanand sub influenta acestei senzatii puternice, care e tot ce mai avem. Ca un purice sanatos, dupa ce s-ar tari prin toate zonele mele frumoase, negre si albe, mari si mici, moi si dure, ar intra cu tot corpul in cea mai ascunsa si in acelasi timp cea mai vizibila, cea mai adanca si plina de viata gaura.[…]”

Cateva cuvinte despre Hatice Meryem

hatice meryemHatice Meryem s-a nascut la Istanbul, in 1968, unde a absolvit Facultatea de Finante, Economie si Stiinte Administrative. A lucrat trei ani intr-o banca, iar in 1994 a parasit Turcia, stabilindu-se in Londra. Aici a lucrat inclusiv ca menajera, pana a reusit sa obtina colaborari cu diferite publicatii. Intre 1996-2001 a fost redactor-sef la revista Ox.

In prezent, Hatice este o scriitoare de succes, romanele si nuvelele sale ocupandu-si locul cuvenit, pe rafturile a mii de biblioteci din zeci de tari🙂 Volumul De-as avea un sot cat o musca… a fost publicat in 2002, fiind apoi retiparit de opt ori.

2 thoughts on “De-as avea un sot cat o musca (Hatice Meryem)

  1. Pingback: Concurs: Castiga cartea “De-as avea un sot cat o musca” (Hatice Meryem) | bookcritics

  2. Pingback: Biblioteca bloggerului roman 2013 | bookcritics

Lasă un răspuns

