Pariuri pe Nobel

Daca am da ascultare zvonurilor si, mai mult, caselor de pariuri, am putea spune ca Nobelul pentru Literatura in 2013 va ajunge, cel mai probabil, la Haruki Murakami.

Ladbrokes dau o cota de 3-1 scriitorului japonez, cea mai mica din acest an. Tot Ladbrokes dau o cota de 6-1 scriitoarei americane Joyce Carol Oates, o cota de 7-1 scriitorului ungar Peter Nádas, o cota de 10-1 scriitorului Ko Un din Coreea de Sud si o cota de 12-1 scriitoarei canadiene Alice Munro.

Bineinteles, aceasta nu este nicio garantie si nu ar fi pentru prima data cand Ladbrokes nu ar ghici castigatorul🙂

harukiHaruki Murakami, intre cultura japoneza si cea americana

Murakami a crescut intre doua culturi, iar cartile sale oglindesc din plin aceasta intersectie, care, personal, mi se pare una foarte potrivita. In Japonia, criticii in definesc ironic, fie ca autor japonez care scrie romane americane, fie ca scriitor american care scrie in limba japoneza. Publicul nu asculta insa de critici si nu ar fi acesta singurul exemplu in care critici nemultumiti si milioane de exemplare vandute in toata lumea ar merge mana in mana, fara sa se influenteze.

Din cauza succesului de care s-au bucurat romanele sale, multi il considera in prezent pe Murakami un fabricant de bestseller-uri. Eu nu ma numar printre ei si, sincer, mi se pare ciudat ca atunci cand aceste carti frumoase, cu substrat, cu imbinari subtile de coduri culturale, au success, in loc sa ne bucuram, acuzam autorul ca a devenit un on de afaceri. Murakami nu a mers pe o cale cunoscuta spre success, el a dezvoltat gustul nostru pentru romanele sale si pentru asta merita macar sa il numim scriitor si nu om de afaceri.

In plus, sa nu uitam de premiile importante pe care acesta le-a castigat de-a-lungul carierei sale: Premiul Gunzo pentru romanul Kaze no uta o kike (Sa ascultam vantul) in 1979, urmat de Automatul 1973 (1980) si In cautarea oii fantastice (1982). Impreuna, acestea formeaza „Trilogia Şobolanului“, distinsa cu  Premiul Noma.

Persoana, nu scriitorul

Recunosc ca s-ar putea sa fiu putin subiectiva deoarece, citind despre el, am aflat ca imi place nu numai ca scriitor, dar si ca persoana.

Imi place faptul ca e pasionat de jazz si ca asta l-a impulsionat sa isi deschida un club in Tokyo.

Imi place ca nu s-a angajat la Mitsubishi, asa cum ar fi vrut parintii sai, si, in schimb, a inceput sa scrie.

Imi place ca a tradus in japoneza cartile unor scriitori precum F.S. Fitzgerald, John Irving, Truman Capote, J.D. Salinger, Raymond Carver.

Sa revenim insa la premiul Nobel din acest an…

Murakami a fost printre favoriti si in anii trecuti, iar, in acest an, acesta „nominalizare” pare sa se datoreze traducerii in engleza (inainte de publicare) a ultimului sau roman: Colourless Tsukuru Tazaki and His Years of Pilgrimage – ceea ce este, din punctual meu de vedere, o realizare importanta.

Nu stiu daca Murakami viseaza la acest premiu sau nu (desi mi-e greu sa cred ca exista un scriitor care sa nu ravneasca la el), dar eu cred ca il merita si m-as bucura sa il vad castigator.

Din fericire nu mai e mult pana cand curiozitatea noastra va fi satisfacuta – in octombrie va fi decernat premiul din acest an, in valoare de £780,000 (valoarea contant cel mai putin in aceasta situatie, probabil ar fi putut sa fie reprezentat si de o simpla diploma si nu ar fi schimbat nimic)!

Lasă un răspuns

