Cronica unei morti anuntate (Gabriel Garcia Marquez)

Gabriel Garcia Marquez - Cronica Unei Morti AnuntateCronica unei morți anunțate” a fost primul roman al lui Gabriel García Márquez pe care l‑am citit.

Putin prea revelator pentru mine, romanul, asa cum spune si titlul, ne prezinta cronica unei morti anuntate, din perspectiva autorului – in acelasi timp un bun prieten al nenorocosului personaj principal – insa dupa multi ani de la infaptuirea crimei. Din prima propozitie aflam ce se va intampla, ramanand in suspans numai cateva amanunte: cum?, de ce?.

Nucleul romanului poate fi rezumat in cateva randuri: intr‑un mic oras sud-american, o casatorie fastuasa se termina tragic. Mirele, Bayardo San Roman, descopera in noaptea nuntii ca sotia pe care si-a ales-o, Angela Vicario, nu a fost virgina si o inapoiaza familiei. Pentru a salva onoarea surorii lor si a intregii familii, fratii acesteia, gemenii Pedro si Pablo, hotarasc sa il omoare pe Santiago Nasar, presupusul vinovat.

[Detaliu „picant” – Logodnica unuia dintre frati l-a asteaptat tot timpul in care acesta si-a indeplinit pedeapsa, declarand, in acelasi timp, ca nu ar mai fi vrut sa il vada daca nu ar fi actionat in acest sens. Pe langa faptul ca nu inteleg cum anume se salveaza onoarea familiei daca, dupa ce „si-au spalat deja rufele in public”, 2 dintre frati ajung la inchisoare, nu inteleg nici cum o astfel de fapta poate fi trecuta atat de usor cu vederea si chiar sustinuta de cei din jur. In principiu, lasand la o parte imprejurarile in care se desfasoara actiunea, pare ca viata unui om nu este nici pe departe sacra, asa cum mi se pare, astazi, normal sa o consideram.]

Distanta temporara ne faciliteaza aflarea unor amanunte care, altfel, fie s-ar fi pierdut in intensitatea momentului, fie ar fi fost ascunse. Astfel, ne sunt prezentate toate detaliile acelei zile, toate actiunile care ar fi putut (dar nu au reusit) sa impiedice finalul nefast al lui Santiago.

Cred ca o intrebare se afirma clar din toata aceasta istorisire.

Exista destine atat de puternice incat nimic nu le poate devia? Nici macar nedreptatea destinului?

M-am oprit asupra acestei intrebari deoarece nu aflam niciodata, cu siguranta, daca Santiago a fost vinovatul. Sau, de fapt, pentru ca autorul ne serveste o farama de indoiala si nu mai suntem capabili sa ne incredem in marturiile Angelei, nici cele din trecut, nici cele din prezent… (cat de usor influentabili suntem) Sau, mai mult, pentru ca ne gandim poate ce am face noi in locul ei, daca am spune numele persoanei iubite (probabil) sau numele unei personae ce ne e indiferenta sau chiar antipatica. Fiecare cu constiinta lui aici, mie imi place sa cred ca nu as fi zis nimic. Si oricum imi e destul de greu sa ma transpun intr-un timp in care viata femeilor era atat de diferita de cea din prezent din Romania. Sau pur si simplu de viata mea. Si nu imi e greu neaparat sa imi imaginez reactiile pe care le-as avea, cat imi dau seama ca unele sunt fanteziste si ca, oricat mi-ar placea sa cred, probabil nu stau intocmai asa lucrurile.

Sa revin totusi la actiunea romanului. Pe langa acest dubiu, de care nu scapam pana la finalul romanului, mai sunt cateva intrebari care nu sunt elucidate. De ce a ales Bayardo San Roman sa o ia de sotie pe Angela? (deloc cea mai ravnita tanara din orasel) De ce a ajuns Bayardo in acel orasel sud-american?

Dar, pana la urma, aceste intrebari nu-si gasesc raspunsul in roman, cred eu, pentru ca, oricare ar fi, nu ar avea niciun impact asupra povestii, asupra acelui destin incapatanat. Pe tot parcursul romanului nu ne este spus nici mai mult, nici mai putin decat este necesar sa stim.

2 thoughts on “Cronica unei morti anuntate (Gabriel Garcia Marquez)

1. Pingback: Castiga romanul “Cronica unei morti anuntate” (Gabriel Garcia Marquez) | bookcritics

2. Pingback: Biblioteca bloggerului roman 2013 | bookcritics