Blues pentru o pisica neagra (Boris Vian)

Am rezistat cu stoicism tuturor „reducerilor” de Black Friday (de multiplele zile de Black Friday din Romania, chiar), mai putin celor de carti (ce surpriza) si, astfel, mi-am luat de pe elefant.ro 10 minunate carti, printre care si colecti de povestiri a lui Vian.

Boris+VianMarturisesc ca nu il citisem pana acum si nici nu stiam foarte multe despre el, dar toate conversatiile in care l-am auzit vreodata mentionat imi lasasera impresia ca este…special, fara a stii exact de ce.

Boris Vian e un amalgam, si personal si ca scriitor. Un geniu autodidact, inginer de formatie, apreciat cantaret de jazz (a acompaniat mari nume ale jazz-ului american atunci in turneele din Franta) si, bineinteles, scriitor, Boris a scris povestiri, nuvele, romane, poezie si opera dramatice, intr-un stil…inconfundabil, cred eu.

Pentru cei ce nu l-au citit l-as putea asemana pe alocuri cu Eugen Ionescu, insa fara aceeasi fluiditate a lui Ionescu, in locul careia gasim pragmatism si, mai intotdeauna, un stil sarcastic si, mai ales, macabru.

 

Blues pentru o pisica neagra” este o colectie de nuvele, toate plasate intr-un univers suprarealist si toate cuprinse de o atitudine pesimista fata de viata si de viitorul supus inevitabil degradarii. Privite individual, povestirile lui Vian par a fi mici comedii negre, insa, private in ansamblu, diseca paradoxurile vietii si conditiei umane.

blues pentru o pisica neagraIn mod evident, Vian este influentat de evenimentele globale din acele vremuri (precum cel de-al doilea Razboi Mondial), dar si de conditia sa fizica bolnavicioasa, astfel incat, in fiecare povestire se simte prezenta mortii, asteptand, parca nu sa te prinda cand ai facut un pas gresit, ci tocmai cand respiri usurat gandindu-te ca nu a sosit inca acel moment neasteptat.

“-Ati cazut in apa? Am intrebat cu interes.
– Scuzati-ma ca va deranjez, domnule, zise ea. Dar am o inundatie in casa … am cerut un instalator si trebuia sa vina acum trei zile …
– Am unul aici, am zis eu. Poate e al dvs?
– Cei sapte copii ai mei s-au inecat, mi-a spus ea. Doar cei doi mai mari mai respira inca pentru ca apa nu le ajunge decat pana la barbie. Dar daca instalatorul mai are treaba la dvs … nu vreau sa va deranjez …” (Instalatorul)

Nu stiu daca mai este nevoie sa mentionez, dar Vian nu scrie pentru toata lumea. Intr-o oarecare masura iti da impresia ca scrie pentru sine, iar daca place si altora e o pura intamplare, neintentionata si, astfel, pe care nu o putem incadra in randul celor fericite.

One thought on “Blues pentru o pisica neagra (Boris Vian)

  1. Pingback: Biblioteca bloggerului roman 2013 | bookcritics

Lasă un răspuns

