De veghe in lanul de secara (J. D. Salinger)

de veghe in lanul de secara j.d. salingerImi pare rau ca nu am citit cartea asta in liceu.

Dintr-a 9-a sau a 10-a, de cand am auzit prima data vorbindu-se despre ea si pana acum, la 10 ani distanta, am acumulat atat de multe asteptari de la ea si atat de multe sperante. I was setting it up to fail.

Nu cred ca pot sa numesc neaparat dezamagire ceea ce am experimentat, dar a fost o asteptare in van a ceva. Nu stiam ce. Oricum, cartea s-a sfarsit si eu am citit ultimul cuvand fara sa pot respira usurata ca am gasit acel ceva. Am citit totul cu un nod in piept care nu a disparut niciodata.

Dar sa trecem peste incapacitatea mea de a gasi ceea ce cautam si sa va spun cate ceva despre carte, celor dintre voi care nu au apucat inca sa o citeasca.

Propozitiile curg atat de real si simplu incat dai pagina dupa pagina fara sa iti dai seama. Iubesc cartile de genul asta. Mi-a amintit de Extremely Loud and Incredibly Close pe alocuri.

Holden este naratorul unei scurte perioade din viata sa de liceu, iar noi strabatem atat gandurile sale, cat si intamplari triste sau amuzante, acele mici „chestii” din care la final e compusa viata fara sa iti dai seama.

Si traim ce traieste si el, impartasim sentimentele lui, el gandindu-se la scoala, noi gandindu-ne, poate, la cu totul altceva, intr-0 situatie cu totul diferita, singura constanta fiind sentimental descris de el, atat de familiar si noua.

“I was trying to feel some kind of good-bye. I mean I’ve left schools and places I didn’t even know I was leaving them. I hate that. I don’t care if it’s a sad good-bye or a bad good-bye, but when I leave a place I like to know I’m leaving it. If you don’t you feel even worse.”
J.D. Salinger, The Catcher in the Rye

Si la fiecare pas, intr-o propozitie mai mult sau mai putin stangace, neinlantuita inca in exprimari intelectuale, cum se cuvine pentru un pusti oarecum razvratit de liceu, se afla cate un sfat, cate un gand atat de profund, cate un miez de adevar nediluat.

“Make sure you marry someone who laughs at the same things you do.”
J.D. Salinger, The Catcher in the Rye

“People always clap for the wrong things.”
J.D. Salinger, The Catcher in the Rye

Cate un adevar pe care adese il uitam, fiindca adultii au lucruri mai importante de facut.

 

 

One thought on “De veghe in lanul de secara (J. D. Salinger)

Lasă un răspuns

