Blink (Malcom Gladwell)

Ca sa fiu sigura ca va captez atentia inca de la inceput, Blink este una dintre cele mai bune carti pe care le-am citit vreodata.

malcolm-gladwell

Auzisem de Malcom Gladwell inainte sa incep sa citesc, dar nu cred ca as fi putut sa va spun ce anume facea sau de unde imi era cunoscut numele. Acum am citit 2 carti, am vazut Ted Talks, am citit articole si vi-l recomand fara vreun dubiu. In plus deja am si o parte din celelalte carti in biblioteca.

Ca o scurta descriere pentru cei care nu au auzit de el, este un jurnalist canadian, colaborator New York Times din 1996, autor si orator. Multe dintre temele abordate sunt in aria psihologiei si sociologiei. O arie care mie cel putin mi se pare fascinant de… complexa.

blink_malcom_gladwellDespre ce e Blink? Despre deciziile si parerile pe care le luam sau ni le formam intr-o clipa (sau „in the blink of an eye” cum spun englezii).

Citim despre cum ne dam seama de anumite lucruri inainte sa ne dam seama ca ne dam seama, despre teoria „thin slicing” sau abilitatea de a descoperi modele / tipare in anumite situatii, bazandu-ne pe experiente foarte succinte, despre „snap decisions” – deciziile rapide / instantanee, despre cum mediul inconjurator afecteaza fara sa ne dam seama modul in care gandim sau starea de moment, despre expresiile faciale, despre cum afecteaza stereotipurile deciziile de moment si multe altele.

Nu vreau sa incep sa explic toate aceste lucruri pentru ca, pe de o parte, nu cred ca as putea sa o fac foarte bine intr-un spatiu restrans, si, pe de alta parte, o mare parte din valoarea cartii sta in exemplele foarte ample si foarte bine documentate.

Niciodata nu a ramas nimic neclarificat sau neexemplificat. Si intr-o carte in care ai un mix de psiholohie, sociologie, marketing e in acelasi timp greu sa explici de ajuns si sa nu explici prea mult. Sunt multe carti de „popular science” in care ai impresia ca autorul te considera putin retardat si iti explica asa cum ar explica unui copil de 7 ani fizica nucleara. Din fericire aici nu e cazul si e un mix perfect, cel putin din punctul meu de vedere, de explicatii, exemple si teorii.

In plus, e intotdeauna placut atunci cand simti ca ai un castig imediat. Asa sunt oamenii…🙂 Si eu chiar am simtit ca am aflat cateva lucruri care ma pot ajuta din secunda urmatoare, ca am citit despre cateva teorii pe care le pot pune in aplicare imediat, chiar mai mult, pe care mi-as dori sa pot sa conving lumea sa le puna in aplicare la nivel macro.

Spre exemplu, exista o teorie care se numeste teoria ferestrelor sparte (broken windows theory), cu precadere folosita in criminologie, care sustine ca daca sunt monitorizate si tinute sub control micile nereguli, cum ar fi vandalismul, se creeaza o atmosferă de ordine si legalitate, prevenind astfel infractiuni mai grave. Si in carte gasim, evident, si exemple care sa sustina aceasta teorie.

Unele teorii sunt noi, unele teorii sunt logice, unele teorii pot parea, cel putin initial, contraintuitive, dar totul se leaga intr-un proces explicat excelent de Malcom Gladwell.

Ce pot sa va mai spun e ca recomand cartea in limba engleza, cum de altfel de obicei recomand, daca e posibil, sa cititi cartile in limba in care au fost scrise. Sunt cateva exprimari care mi se par tipic englezesti. Asa cum nu intotdeauna poti sa traduci glumele dintr-o limba in alta, mi se pare ca sunt si anumite expresii si cuvinte care isi pierd o fatada odata cu traducerea. Si fiind vorba despre o carte care atinge subiecte de psihologie / sociologie, incarcarea cu astfel de cuvinte si expresii cred eu ca este mai mare.

2 thoughts on “Blink (Malcom Gladwell)

  1. Pingback: Recomandari din blogosfera (15 – 21 februarie)

  2. Pingback: The tipping point (Malcom Gladwell) | bookcritics

Lasă un răspuns

